Blog post

ارزش بیت کوین به چیست و چگونه قیمت گذاری می شود؟ – ارزش گذاری بیت کوین

آذر ۱۰, ۱۳۹۶میلاد امیرزاده

ارزش بیت کوین مدت زمان خواندن: ۴ دقیقه

ارزش بیت کوین: روزانه افراد بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال آگاهی پیدا می کنند، مخصوصاً این روزها که قیمت ارز دیجیتالی مهمی مثل بیت کوین سیر صعودی دارد. این روزها سوالی از طرف مردم مطرح می شود که:

ارزش بیت کوین به چیست؟

ارزش بیت کوین

 

برای بسیاری از ما درک این موضوع سخت است که چرا چیزی که تماماً دیجیتالی است چگونه می تواند این چنین ارزش داشته باشد؟

اقتصاد

پاسخ به این سوال از منظر اقتصادی ساده است و در اصول اولیه اقتصاد نهفته است: کمیابی، کاربرد، عرضه و تقاضا.

در تئوری اقتصادی اگر چیزی هم کمیاب باشد و هم کاربرد داشته باشد باید یک ارزشی داشته باشد و متقابلاً تقاضایی برای آن وجود داشته باشد.

برای مثال طلا، چرا باید به این اندازه قیمت داشته باشد؟ طلا گرانقیمت است زیرا کمیاب است، سخت پیدا می شود و منابع محدودی دارد(نایاب است). طلا همچنین کاربردهایی دارد که مشتریان با استفاده از آن نیازهایشان را برآورده می کنند.

ترکیب این دو عنصر کاربرد و کمیابی باعث ایجاد ارزش برای طلا می شود، قیمت آن را نهایتاً عرضه و تقاضای طلا در بازار معین می کند.

 درباره بیت کوین

بیت کوین همانند طلا کمیاب است، منابع عرضه آن کم هستند. در حال حاضر تعداد کل بیت کوین هایی که معامله می شوند حدود ۱۶٫۷ میلیون بیت کوین می باشد؛ حداکثر تعداد قابل استفاده به عنوان بیت کوین ۲۱ میلیون می باشد. همین عدد که بین معامله گران شناخته شده است نشانگر کمیابی آن می باشد.

برای اینکه بیت کوین ارزش داشته باشد باید کاربرد داشته باشد. بیت کوین کاربردهای فراوانی دارد. همانند طلا بیت کوین قابل معاوضه است(هر بیت کوین با بیت کوین دیگری برابر است)، بیت کوین قابل تقسیم می باشد(شما می توانید بخش کوچکی از یک بیت کوین را به دیگری بدهید) و این تراکنش قابل تایید می باشد(از طریق Blockchain).

شمش طلا

از دیگر ویژگی های بیت کوین میتوان به سرعت، بدون مرز بودن آن و غیر متمرکز بودن آن اشاره کرد. بیت کوین و مهم تر از آن تکنولوژی آن بالقوه این امکان را دارد که دنیای مالی را به نحو بهتری تغییر دهد. بیت کوین هم اکنون به عنوان یک سیستم پرداخت آنلاین ارزش بالایی دارد. بیت کوین به صورت متن باز ساخته شده است و به همین جهت هر کسی می تواند نوآوری هایی در آن ایجاد کند و سیستم را بهبود بخشد.

بیت کوین بیشترین تعداد کاربران را نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی مورد استفاده دارد. همینطور که تعداد بیشتری از بیت کوین استفاده می کنند و پذیرنده های بیشتری آن را به عنوان یک سیستم معتبر پرداخت قبول می کنند ارزش بیت کوین بیشتر می شود.

برای اینکه درک این موضوع ساده تر شود، یک مثال می زنیم. تلفن را در نظر بگیرید. زمانی که تلفن اختراع شد، ارزش بسیار کمی داشت زیرا تعداد کمی از آن استفاده می کردند. اما روز به روز تعداد بیشتری از آن استفاده کردند و در نتیجه کاربرد و ارزش آن به صورت نمایی رشد کرد.

در مورد بیت کوین و هر چیز دیگر هم این موضوع صحیح است: همین طور که افراد بیشتری از آن استفاده می کنند بیت کوین برای دیگران نیز مفیدتر خواهد بود.

قیمت بیت کوین چگونه تعیین می شود؟

ارزش بیت کوین و قیمت آن به وسیله بازاری که در آن معامله می شود تعیین می شود: به وسیله عرضه و تقاضا. همین طور که قیمت یک دستگاه خودرو در بازار تعیین می شود. حتی قیمت یک اونس طلا و یک گالن نفت و تقریباً هر چیز دیگری به همین ترتیب تعیین می شود.

به طور خلاصه تعامل بین خریداران و فروشندگان است که قیمت را معین می کند. پیش بینی ای که خریداران نسبت به آینده دارند در هزینه ای که برای آن می پردازند تاثیر دارد. اگر دید خوبی نسبت به آینده داشته باشند پول بیشتری برای آن می پردازند و قیمت آن بیشتر می شود.

علاوه بر اینها بسیاری معتقدند که استفاده های بیت کوین هنوز به صورت کامل کشف نشده است و دید خوبی نسبت به آینده بیت کوین و کاربردهای آن دارند، همین موضع باعث افزایش قیمت آن می شود.

چرا قیمت بیت کوین این قدر تغییر می کند؟

بازار بیت کوین بازار جوانی است. همچنین مقدار پولی که در آن وجود دارد هنوز مانند صنایعی مثل نفت و طلا نیست، بنابراین با تزریق و خروج مقدار کمتری پول نسبت به سایر بازارها می توان قیمت ها را تغییر داد.

چگونه از قیمت به روز بیت کوین آگاه شوم؟

پیشنهاد ما استفاده از سایت Coin Desk است. همچنین در چارت زیر می توانید قیمت به روز آن را ببینید.

 

 

 

این مقاله اقتباسی است از: این مقاله

Comments (12)

  • کاربر

    آذر ۲۳, ۱۳۹۶ at ۵:۴۱ ق.ظ

    سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای
    من مشکل داشت.ممنون

    1. امین حمیدی

      آذر ۲۸, ۱۳۹۶ at ۱۰:۲۸ ب.ظ

      با سلام .
      لینک ها مشکلی نداشتن . بهتره با پراکسی بازشون کنید

  • کمیل

    اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۷ at ۲:۳۸ ق.ظ

    سلام
    یه سوال داشتم.
    اولا بیت کوین ها چجوری ایجاد شدند و حالا که ایجاد شدند، پولی که باب خردیش خرج می شه، نهایت به دست کی می رسه؟!

    1. میلاد امیرزاده

      تیر ۲, ۱۳۹۷ at ۴:۲۴ ب.ظ

      دقیقا این مقاله همین مساله رو توضیح میده. پولی که شما بابت خریدش میدید عمده اش به فروشنده می رسه و مقداری هم مانند کارمزد به کسانی که تراکنش ها را ثبت و پردازش می کنند در قالب بیت کوین پرداخت میشه.

  • Mr_boss

    مرداد ۲۹, ۱۳۹۸ at ۷:۵۵ ب.ظ

    با سلام ؛
    ای کاش میگفتید صرافی ها از کجا قیمت بیت کوین را تعیین میکنند؟
    اینکه براساس عرضه و تقاضا هست رو میدونم منظورم اینه که صرافی ها به کجا وصل میشن و قیمت بیت کوین رو میگیرند؟
    داخل اینترنت از کجا میفهمن که میزان عرضه وتقاضاچقده؟
    باتشکر از سایت خوبتون:)

    1. میلاد امیرزاده

      مرداد ۳۰, ۱۳۹۸ at ۱۲:۵۶ ب.ظ

      سلام. ممنون از شما.
      همواره بازیگران بزرگ یک بازار تعیین کننده ارزش های و رفتارهای اون بازار هستند. بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر مطالبی که در بالا گفته شد، ارتباطات صرافی ها با یکدیگر و شبکه سازی هایی که انجام دادند و احیانا وجود رانت های اطلاعاتی بر این قیمت گذاری ها تاثیر دارد.
      ممنون از وقتتون.

  • امیررضا

    بهمن ۲۵, ۱۳۹۸ at ۲:۲۰ ب.ظ

    با سلام
    میخواستم بدونم اولین بار بیت کوین ارزش خودش رو از کجا اورد یعنی اینکه اولین بیت کوین که اومد از کجا فهمیدن چقدر ارزش داره چون نمیشه همین جوری یه پول مجازی رو بسازی باید یه پشت وانه مالی وجود داشته باشه اون اول که ارزش اون پول رو تعیین کنه
    و اینکه چرا یک نفر باید بیاد پشتوانه مالی بزاره هزینه کنه بیت کوین رو بسازه بعد بیاد همین جوری بدتش به فارمر یا ماینر اینجوری که فقظ ظرف هزینه میکنه که بیت کوین رو بسازه و براش پشتوانه مالی بزاره بعدش بدتش به یکی دیگه جه دلیلی داره مکه این کار رو بکنه؟

    1. میلاد امیرزاده

      بهمن ۲۶, ۱۳۹۸ at ۱:۱۲ ق.ظ

      سلام دوست عزیز. ممنونم از اینکه مطلب ما رو خوندید. پیشنهاد می کنم برای اطلاع دقیق تر به مقاله تاریخچه بیت کوین در ویکی پدیا مراجعه کنید. اما به طور خلاصه هنگامی که تکنولوژی جدیدی ایجاد می شه، خود پدیدآورندگان و استفاده کنندگان اون تکنولوژی رو قیمت گذاری می کنند. این اصل در مورد هر چیزی در بازار آزاد صدق می کند. در تاریخچه بیت کوین گفته شده که در روزهای اولیه بابت دو عدد پیتزا ۱۰۰۰۰ بیت کوین رد و بدل شده (کسی که پیتزا رو احتمالا با دلار خریده حاضر شده در ازای پولش ۱۰۰۰۰ بیت کوین بگیره. چیزی که در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون دلار در بازار ارزش گذاری شده.) بنابراین کاملا توافقی هست این مساله.
      فرد(یا گروهی) که بیت کوین رو ابداع کرده ارزش گذاری رو به بازار سپرده و بازار از این تکنولوژی استقبال کرد، به طوریکه ارزشش از چند سنت به ده هزار دلار رسیده.
      لازم به ذکر هست که استخراج بیت کوین روزای اول خیلی ساده تر و با هزینه بسیار پایین تری انجام می شده، الان ماین کردن سخت تر و پر هزینه تر شده.

  • m

    دی ۲۳, ۱۳۹۹ at ۷:۴۵ ب.ظ

    مگر ارزش هر چیزی مثل نفت یا طلا به این نیست که کاربردی داشته باشد مثلاً نفت راا برای پالایش کردن و بنزین و مواد پتروشیمی استخراج میکنند بیت کوین که یک خطوط مجازی رمز گذاری شده است در زندگی افراد چه تاثیری دارد اگر دارد توضیح دهید و اگر تاثیری ندارد در زندگی ارزشش چرا بالاست ؟

    1. میلاد امیرزاده

      دی ۲۳, ۱۳۹۹ at ۱۰:۲۸ ب.ظ

      سلام به شما دوست عزیز. بسیار سپاسگزارم که مطلب ما را خوانده اید. قیمت هر چیز را برآیند دیدگاه همه افرادی که در حال معامله آن چیز هستند مشخص می کند. عده ای ممکن است آینده آن چیز (هر چه که می خواهد باشد، مجازی یا حقیقی، کاربردی داشته باشد و یا خیر) را بدون کاربرد و بدردنخور و در حال افول بپندارند و عده ای کاملا برعکس. عده ای ممکن هست قیمت را بالا ببینند و عده ای آن را خیلی ارزان. در این میان ممکن است عده ای به روش های ناجوانمردانه نیز روی بیارند، مثلا رسانه ای دارند و در مورد ارزش یک چیز غلو کنند، بنابراین به ناگهان قیمت آن بالا رود. یا ممکن است رمز ارز جدید و بدون کاربردی و بدون پشتوانه ای را ایجاد کنند و دیگران را ترغیب به خرید آن کنند، مثلا هر واحد آن را به یک سنت بفروشند، به دلیل ارزان بودن آن ممکن است مردم به سمت آن هجوم برند، افزایش تقاضا باعث بالا رفتن قیمت می شود، پس از مدتی که این افراد سودجو ثروت فراوانی را کسب کردند شروع به عرضه فراوان رمزارز می کنند، به دلیل عرضه زیاد قیمت به یکباره افت می کند و عده زیادی سرمایه خود را از دست می دهند.
      اما رمز ارزها کاربرد فراوان دارند، و همانطور که در مقاله اشاره شد، بیت کوین یکی از پرکابردترین رمز ارزها می باشد. تتر با پشتوانه دلار رمز ارز پرکاربرد دیگری است. اتریوم نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. توصیه می کنم با توجه به علاقه اتون به این موضوع به مطالعه در مورد رمز ارزها ادامه دهید. در صورتی که قصد خرید رمز ارز دارید مدیریت سرمایه را فراموش نکنید.
      برای توضیح بیشتر پیرامون ارزش و قیمت گذاری پیشنهاد می کنم در مورد جنون گل لاله موضوعی در اقتصاد مطالعه بفرمایید.

  • مسعود

    فروردین ۲۸, ۱۴۰۰ at ۱:۴۵ ب.ظ

    اخرش قیمتش یکباره افت شدید میکنه . و کلی مردم ضرر میکنن . مواظب هزینه کردن خود باشید .

    1. میلاد امیرزاده

      فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ at ۱۲:۱۳ ق.ظ

      بله، توصیه شماره ۱: هرگز با پولی که در آینده نزدیک به آن نیاز پیدا خواهید کرد سرمایه گذاری نکنید
      توصیه شماره ۲: هرگز اقدام با فروش خانه و ملک جهت سرمایه گذاری در بازارهایی این چنینی که ریسک فوق العاده بالا دارند نکنید.
      توصیه شماره ۳: جهت سرمایه گذاری حتما از یک فرد متخصص کمک و مشاوره بگیرید.

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پست قبلی پست بعدی