Blog post

نگاهی متفاوت به فعالیت در صنعت فناوری اطلاعات

آبان ۱۲, ۱۳۹۶محمدرضا بیضاوی

طی دو مطلب پیشین نگاهی کلی به حوزه فناوری اطلاعات، محاسن و معایب آن به صورت عمومی و اختصاصی در ایران انداخته و پس از آن بررسی شاخه های مختلف و کلاسیک این صنعت و مشاغل مرتبط با آنها پرداختم. در این مطلب می خواهم با نگاهی متفاوت به فعالیت در صنعت فناوری اطلاعات بپردازم.

فناوری اطلاعات صنعتی است ارزش آفرین که می تواند برای تمام دست اندر کاران این صنعت و در تمامی رده های این صنعت، عواید مادی و غیر مادی فراوانی را به دنبال داشته باشد.

مسلما هر یک شما هم می توانید عضوی موفق از این صنعت باشید. اما باید تفکر قدیمی خود را از نحوه اشتغال و کسب درآمد، یکبار برای همیشه دور بیندازید. ذهنیتی که جامعه و فرهنگ غلط حاکم بر آن، برایمان ایجاد کرده اند جوابگوی انتظارات شما و رویاهایتان و به تبع آن جامعه و اقتصاد حاکم بر کشور و دنیا نیست. دیگر نیروی انسانی و ایده و برنامه هایی که به صورت واقعی ارزش افزوده ایجاد نکنند، نمی توانند بخشی از اقتصاد پویا باشند. دیگر روالهای آموزشی قدیمی و فرسوده که نهایت هدفشان ارائه مدارکی بی ارزش است، پاسخگوی نیاز این اقتصاد نیست.

شعار یا واقعیت، تلاش برای کوچک سازی ساختارهای حاکمیتی– به واسطه روبرو شدن با اقتصاد رقابتی- رو به افزایش است. همگان هرچند اجباری و خیلی دیر به این نتیجه رسیده اند (البته نه به طور کامل) که ساختار بیمار کسب و کار های دولتی، باید به تاریخ بپیوندد. بخش خصوصی، کنترل اقتصاد و تولید را در دست بگیرد و آغازی باشند بر اقتصاد نوین و پویا. درست است این مرحله به واسطه درگیر بودن در بیماری مذکورخیلی دیر آغاز شده و خیلی کند پیش می رود، اما کسانی در این روند پیروز و پیشرو خواهند بود که  پیشرو بوده و به اصطلاح جاده صاف کن این راه هستند. هر چند متحمل مشقات بسیاری خواهند بود، اما پیروز نهایی از آن این پرچم داران خواهند بود.

پس متوجه شدیم که کسب و کار خصوصی پایه ی اقتصاد نوین و پویاست. پس باید طرز تفکر خود را همگام با این مدل از کسب و کار تغییر داده و با نگاهی متفاوت به فعالیت در صنعت فناوری اطلاعات بپردازیم. شروع، ادامه کار و شکوفایی و قدرت اداره یک کسب و کار خصوصی مستلزم به کار گیری نیروهای کارآمد، خلاق، با دانش فنی، مشتاق و پر انگیزه در تمام سطوح اداری و فنی است. البته در نظر داشته باشید که صفات یاد شده صرفا در راستای ایجاد ارزش برای یک محصول، یک گروه یا یک شرکت حائز اهمیت هستند و صفات یاد شده در صورتی که در خدمت ایجاد ارزش قرار نگیرند نیز بی فایده خواهند بود.

نتیجه اینکه در چارچوب اقتصاد نوین، هر عنصر، تنها در صورتی ارزشمند است که بتواند برای گروه، سازمان و در کل چرخه اقتصاد ارزش افزوده ایجاد کند. و طبیعتا اینکه هر عنصر، هر قدر ارزش بیشتری ایجاد کند بیشتر از عواید و منافع مادی و معنوی این ارزش آفرینی منتفع خواهد شد.

حال باید به این بیندیشید که چگونه می توانید در این صنعت ارزش آفرین باشید؟

ابتدا باید بدانیم نیاز این صنعت چیست؟ تخصصها و حرفه هایی که شاید بیشتر از من با آن آشنا هستید همچون برنامه نویس، متخصص شبکه، تحلیلگر نرم افزار، طراح واسط کاربری، متخصص امنیت، متخصص سخت افزار، متخصص گرافیک نرم افزاری و آزمایش کننده نرم افزار و  دهها تخصص دیگر نیازهای بدیهی و قابل لمسی هستند که به عنوان چرخ دنده های یک ماشین محرک عمل می کنند.

اما یک ماشین برای حرکت به موتور هم نیاز دارد. مسلما موتور محرکه این صنعت، ایده پردازانی و تولید کنندگان کوچک بزرگی هستند که شاید آنها را با نام کارآفرین بشناسید. البته به نظر شخصی من، ارزش آفرین بودن که خصوصیت واقعی و بهتری هم هست بیشتر زیبنده این موتورهای محرک است. این ارزش آفرینان هستند که در پایه نیاز و نیاز سنجی جاری یا آتی جامعه ایده پردازی می کنند و با برنامه ریزی و بهره بردن از قدرت مدیریت خود ایده هایشان را اجرایی کرده و به محصول تبدیل می کنند.

برای تکمیل کار این ماشین، موتور محرکه باید بتواند کار چرخ دنده های خود را طبق برنامه تنظیم کرده و همه را برای رسیدن به یک هدف واحد در یک راستا و با نیرویی متمرکز به پیش براند. این قسمت از کار ماشین بر عهده مدیران در تمامی سطوح است. مدیران در واقع به عنوان رابط  مابین صاحب ایده و نیروهای متخصص می توانند نیروهای موجود را برای طی کردن سریعتر و قدرتمند تر راه، همسو کرده و از انحرافات در این مسیر بکاهند. داخل پرانتز بگویم که این همان قسمتی است که به صورت روزمره با ضعف آن روبر هستم و به این نکته ایمان دارم که مدیریت پرتوان و با دانش، یکی از حلقه های گمشده این صنعت در ایران است؛ مدیرانی متخصص که دانش مدیریت خود را برای مدیریت در این صنعت به روز کرده باشند و بتوانند با تکیه بر نقاط قوت آن، نقاط ضعف موجودش را پوشش دهند.

و  در نهایت آموزش، هر یک از نیروهای فعال در این زمینه در تمام رده ها برای آغاز به کار و ادامه فعالیت مثمر ثمر در این عرصه، نیازمند آموزش هستند. برخی از فعالان در این حوزه، به هر دلیلی این شاخه را برای فعالیت انتخاب می کنند. البته این قشر مسئولیت و نقش زیادی را در آینده و کیفیت خدمات این صنعت ایفا می کنند. هر چند خود کفا بودن در یادگیری و تخصص در قسمتهای مختلف فناوری اطلاعات از مزایای نیروهای شاغل محسوب می شود، اما آموزش، می تواند به سرعتِ تبدیل شدن نیروها به نیروهای با دانش و تسریع در بالقوه شدن استعدادهای آنها نقش موثری داشته باشد. آموزشی که بر خلاف اغلب آموزشهای کنونی بتواند نیروهای متخصص و مناسب کار حرفه ای که آماده ارائه خدمات خود هستند به این صنعت معرفی کند.

تا اینجای کار، اجزای ارزش آفرین در این صنعت را از یک دید متفاوت با هم بررسی کردیم. حال با توجه به مطالب پیشین و کنکاشهای خودتان، و شناختی از استعدادها و علایق و اعداف خودتان دارید یا کسب می کنید می توانید تصمیم بگیرید در کدام قسمت این چرخه فعالیت کنید.

پس از تصمیم گیری در خصوص نوع فعالیت در این صنعت این نکات را هم به یاد داشته باشید که صِرف داشتن تحصیلات و مدارج دانشگاهی، ممتاز بودن در مقاطع تحصیلی، داشتن روابط در هر سطحی، استفاده از سهمیه های مختلف. هیچ یک از این موارد و موارد مشابه آن نمی تواند به تنهایی ارزش آفرین باشند. به زبان ساده تر، عواید فعالیت در یک صنعت تنها به اشخاص و گروههایی می رسد که در چرخه تولید ارزش، سهیم باشند.

پس دید خود را از طی مدارج تحصیلی بدون آنکه تخصص کاربردی را به دنبال داشته باشد، عوض کنید. گذراندن هر نوع آموزش آکادمیک یا غیر آکادمیک که نتواند به ارزش آفرینی شما کمک کند، صرفا اتلاف وقت است. داشتن معرف یا رابطه برای شروع کار، ممکن است کارساز باشد اما هرگز متضمن ادامه فعالیت در آن کار نیست.

به دنبال کسب تخصص کاربردی و تجربه حرفه ای در زمینه ای که انتخاب کرده اید باشید. هرگز زمان را از دست ندهید، چون علاوه بر گذر سریع زمان، سرعت پیشرفت و تغییر در صنعت فناوری اطلاعات، توان رقابت را از کسانی که قدر زمان را نمی دانند، صلب می کند. به همین دلیل همیشه و همیشه و همیشه به دنبال یادگیری مستمر باشید. لازمه باقیماندن در این صنعت دانایی روز افزون و جدید است. در هر جا و شغلی که فعالیت دارید، مسئولیت پذیر باشید و با نحوه کار و رفتار خود به بقیه اعضای گروه این اطمینان را بدهید که از تمام توانتان برای موفقیت خود و گروهتان استفاده  می کنید.

رعایت این نکات شما نه تنها در صنعت فناوری اطلاعات، که در هر رشته و صنعتی متضمن موفقیت شما خواهد بود. امید است نیروهای جوان و جویای موفقیت، بتوانند با در نظر گرفتن این نکاتِ به ظاهر ساده و بدیهی بتوانند در کنار پیشرفت خود، به شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت و جامعه کمک کنند.

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پست قبلی پست بعدی