Blog post

دستیار های دیجیتالی و آینده دیجیتالی – The Future Computed

اسفند ۱۴, ۱۳۹۶میلاد امیرزاده

دستیار های دیجیتالی – هر کسی به یک دستیار دیجیتالی نیاز خواهد داشت.

دستیار دیجیتالی. بیست سال پیش، هر دوی ما در مایکروسافت کار می کردیم، اما در دو سوی دنیا. در سال ۱۹۹۸ یکی از ما در چین زندگی می کرد و سمت عضو موسس مرکز تحقیقات مایکروسافت در آسیا، پکن را دارا بود. ۵۰۰۰ مایل این سو تر، دیگری در دفتر مرکزی شرکت خارج از سیاتل، مدیریت تیم روابط خارجی و حقوق بین الملل شرکت را به عهده داشت. گرچه هر دوی ما در دو قاره متفاوت با دو فرهنگ متفاوت زندگی می کردیم، اما تجربه مشترک کاری ای در مایکروسافت داشتیم، گرچه کار ما فرآیند های متفاوتی داشت.

در آن زمان در ایالات متحده، بیدار شدن با بوی قهوه دم شده پیروزی کوچکی برای فناوری اتوماسیون بود. تنها لازم بود شما بر روی دستگاه کافه ساز قابل برنامه ریزی خود تایمری را از شب قبل تنظیم کنید. در حال نوشیدن آن قهوه معمولاً اخبار صبحگاهی را از تلویزیون یا روزنامه محلی می دیدید و از آنچه که در زمان خواب شما روی داده است آگاه می شدید. برای اکثریت مردم روتین زندگی به یک شکل بود، که یادآور فعالیت های روزانه بود: ملاقات های کاری، کلمات عبور کنفرانس های تلفنی، نشانی پزشک بعداز ظهر، لیستی از کارهایی (ToDo List) که باید انجام بگیرد از جمله تنظیم ویدیو برای ضبط برنامه دلخواه از تلویزیون. قبل از خارج شدن از خانه ممکن است چند تماس کاری بگیرید و یا جند پیغام صوتی قرار روی پیغام گیر قرار دهید، از جمله اینکه به پرستاران کودک زمان بردن آنها را یادآوری کنید و یا زمان شام را نهایی کنید.

بیست سال پیش برای اکثریت مردم در چین، یک ساعت آلارم دار با LED تنها وسیله دیجیتالی تخت خواب اشون بود. یک تقویم شخصی به شما کمک می کرد که قرارهای روزانه، نشانی ها و شماره تلفن ها را به همراه داشته باشید. بعد از اینکه کودکانتان را به مدرسه فرستادید احتمال زیاد در حالی که شیر سویا با یوتیو را در رستوران محله می خوردید اخبار جهان را از رادیو پیگیری می کردید. در سال ۱۹۹۸ اکثر مردمی که برای کار از خانه به سمت مرکز شهر بیرون می زدند و یا بر می گشتند سرشان در کتاب و روزنامه بود – و نه گوشی های هوشمند و تبلت ها.

اما امروزه، اگرچه بسیاری از کارهایی که روزانه انجام می دهیم به همان صورت باقی مانده است، اما مقدار زیادی هم همراه با تغییر فناوری تغییر کرده است. امروزه یک صبح در پکن متفاوت است از یک صبح در سیاتل، اما نه تفاوتی به اندازه آن زمان. زمانی را در نظر بگیرید که در هر دو مکان گوشی های هوشمند در کنار تخت خواب در حال شارژ هستند، این گوشی ها نه تنها شما را از خواب بیدار می کنند، بلکه سرخط های خبری و فعالیت های دوستانتان در شبکه های اجتماعی را به شما اطلاع می دهند. ایمیل هایی که در شب قبل به دست شما رسیده است را می خوانید. به خواهرتان در مورد تایید برنامه شام پیام می دهید. تقویم تان را جهت دعوت از پرستار کودکتان به روز رسانی می کنید و سپس ترافیک را چک می کنید. امروزه در سال ۲۰۱۸ با استفاده از یک گوشی هوشمند شما می توانید یک اسپرسو لاته یا یک چایی را از Starbucks سفارش دهید و درخواست یک تاکسی اینترنتی و یا یک سواری مشترک برای رفتن به کار بدهید.

در مقایسه با دنیای ۲۰ سال پیش، ما از چیزهایی استفاده می کنیم که زمانی جزیی از فیلم های علمی تخیلی بودند. پس به همین ترتیب خیلی چیزها می تواند در بیست سال آینده تغییر کند.

در بیست سال آینده، صبح شما چگونه خواهد بود؟ در مایکروسافت، ما دنیایی را متصور می شویم که دستیار دیجیتال شما Cortana در حالی که شما خواب هستید با تقویم شما ارتباط می گیرد. دستیار دیجیتالی Cortana با سایر دستگاه های هوشمند خانه شما به گونه ای برنامه می ریزد که شما را در پایان سیکل خواب زمانی که بیدار شدن از خواب ساده تر است بیدار کند، و مطمئن می شود که شما زمان کافی برای دوش گرفتن، لباس پوشیدن، رفتن به سر کار و آماده شدن برای اولین ملاقات کاری داشته باشید. در حال آماده شدن، دستیار دیجیتالی Cortana آخرین اخبار و نتایج تحقیقات را می خواند و فعالیت های شبکه های اجتماعی را بر اساس شغل، علاقه مندی ها و کارهایی که در تقویمتان ثبت کرده اید، قرار ملاقات ها، ارتباط ها، پروژه ها و نوشته هایتان مرور می کند. گزارش هواشناسی را به اطلاع اتان می رساند، قرار ها و اشخاصی را که ملاقات خواهید کرد به شما یادآوری می کند و بر اساس میزان ترافیک زمانی را که باید خانه را ترک کنید به شما پیشنهاد می دهد.

بنابر درخواستی که یک سال قبل از این داشته اید، دستیار دیجیتالی شما Cortana روز تولد خواهر شما را می داند و برای او گل لیلی که خیلی دوست دارد سفارش داده است تا همان روز به دست او برسد. (Cortana همچنین در این مورد به شما یادآوری کرده است تا وقتی که خواهر شما از شما تشکر می کند به او بگویید قابل تو را ندارد.) Cortana همچنین یک رستوران را در زمانی که برای هر دوی شما مناسب است رزرو کرده است.

در ۲۰۳۸ دستگاه های دیجیتالی به ما کمک می کنند با با ارزش ترین دارایی امان کارهای بیشتری انجام دهیم: زمان

طی ۲۰ سال ممکن است شما اولین ملاقات کاری روز را از خانه در حالی که Hololens یا هر دستگاه دیگری را پوشیده اید با همکارانتان در همان اتاق خوابتان در محیطی MR شده انجام دهید. ارایه و تاکیدات شما به صورت آنی برای مخاطبانتان به زبان مادری اشان ترجمه خواهد شد که از طریق یک تلفن و یا هدفون می شنوند. یک دستیار دیجیتال گزارشی از ملاقات را آماده می کند. همچنین وظایفی که بر اساس صحبت های صورت گرفته شده و تصمیمات اخذ شده بر عهده آنها گذاشته شده است را به همراه یادآورهایی در برنامه کاری آنها می گنجاند.

در ۲۰۳۸ یک اتومبیل خودران شما را به محل ملاقات کاری اتان می رساند، در همان مسیر شما ارایه خود را تکمیل می کنید. دستیار دیجیتالی Cortana خلاصه آخرین تحقیقات و مقاله های منتشر شده را جمع آوری و از آنها یک اینفوگرافیک برای شما می سازد تا آن را مرور و تایید نهایی کنید. بر اساس دستورالعمل های شما او به صورت اتوماتیک به ایمیل های روتین شما پاسخ می دهد و آن ایمیل هایی که می تواند توسط دیگران پاسخ داده شود، برای آنها ارسال می کند و بر اساس زمانبندی پروژه اتان برای آنها موعد تعیین می کند. در حال حاضر بعضی از این اتفاقات رخ می دهد اما طی دو دهه هر کسی از این امکانات بهره خواهد برد.

آنچه که هم اکنون نیز در حال استفاده فراوان هست، دستگاه های هوشمندی هستند که علایم حیاتی شما را زیر نظر می گیرند. در آینده Cortana در ارتباط با این دستگاه ها اینگونه عمل خواهند کرد که در صورت وجود مشکلی در علایم حیاتی قراری را با پزشک تنظیم می کند، همچنین فرآیندهای آزمایش و چک آپ و واکسیناسیون را رهگیری و زمانبندی می کند. دستیار دیجیتال تمام قرارهای مورد نیاز را بر اساس تقویم کاری شما در زمانی که برای شما مناسب است، تنظیم می کند. پس از پایان کار یک اتومبیل خودران شما را به خانه می برد، جایی که با پزشک خود یک قرار ملاقات مجازی دارید. یک دستگاه موبایل فشارخون شما را کنترل می کند و سطح اکسیژن خون شما را می سنجد؛ نتایج را برای پزشکتان می فرستد که در لحظه نتایج را تحلیل می کند. هوش مصنوعی به پزشک کمک می کند که نتایج به دست آمده را با استفاده از بیش از یک ترابایت اطلاعات سلامت تحلیل کند تا مشکل شما را بهه بهترین صورت تشخیص و نسخه ای کاملا مناسب شما تجویز کند. طی چند ساعت داروی شما با استفاده از یک Drone به منزل شما می رسد، که Cortana به شما یادآوری می کند که آن را تحویل بگیرید. Cortana پیشرفت شما را مانیتور می کند و در صورتی که پیشرفتی در وضعیت سلامت شما مشاهده نکرد با اجازه شما یک قرار ملاقات مجدد با پزشک شما ست می کند.

زمانی که قصد دارید از دنیای اتوماتیزه شده آینده کمی خلاص شوید! نیاز نیست با یک آژانس مسافرتی تماس بگیرید و یا حتی با جستجو در وب پرواز و هتل را رزرو کنید – همانگونه که امروزه این کار را انجام می دهید. تنها می گویید: “هی کورتانا! لطفاً برام یه تعطیلات دو هفته ای را برنامه ریزی کن!”. کورتانا بر اساس فصل، میزان بودجه شما، مکان های در دسترس و علاقه مندیهای شما برنامه سفر را پیشنهاد می دهد و در نهایت شما تصمیم می گیرید به کجا بروید.

وقتی به بیست سال گذشته نگاه می کنیم، می بینیم چقدر تکنولوژی نحوه کار و زندگی ما را دستخوش تغییرات کرده است. تکنولوژی دیجیتال مبتنی بر پردازش ابری ما را باهوش تر کرده است و به ما کمک کرده است که زمانمان را بهینه تر کنیم، کاراتر باشیم و با دیگران به نحو بهتری ارتباط داشته باشیم؛ و این تازه آغاز ماجراست.

به زودی بسیاری از کارهای انسانی و تکراری به وسیله هوش مصنوعی انجام می شوند. ما می توانیم وقت و انرژی امان را برای کارهایی با ارزش تر و خلاقانه تر صرف کنیم. علاوه بر این هوش مصنوعی انسان ها را قادر می سازد تا حجم عظیم داده ها را تحت کنترل خود درآورد و پیشرفت های غیرمنتظره ای در حوزه هایی مثل سلامت، کشاورزی، آموزش و حمل و نقل داشته باشد. ما هم اکنون می بینیم چگونه کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی باعث کمک به پزشکان و کاهش خطاهای پزشکی می شوند، کشاورزان میزان کاشت را افزایش می دهند، معلمان آموزش را شخصی سازی می کنند و محققان راه هایی برای محافظت از زمین پیدا می کنند.

اما همانگونه که طی بیست سال گذشته دیده ایم، پیشرفت های دیجیتالی به همراه سود هایی که هر روزه به ما می رسانند، سوالات پیچیده ی جدید و نگرانی هایی نیز ایجاد می کنند؛ که این فناوری ها چگونه جامعه انسانی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ما مستقیما شاهد این اتفاق در مورد اینترنت بوده ایم، که چگونه تبدیل به عنصری مهم در زندگی کاری و شخصی ما شد. بحث های پیرامون این موضوع از این شروع می شود که چگونه گوشی های هوشمند ما حواس ما را حتی در زمان غذا خوردن پرت می کند تا بحث های عمومی در مورد امنیت فضای مجازی، حریم شخصی و نقش رسانه های اجتماعی در تروریسم. این مسایل علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن سیاست ها و استانداردهای جدید شده است، پای بحث های حقوقی و اخلاقی را نیز به علوم کامپیوتر باز کرده است؛ و به نظر می رسد که همراه با پیشرفت هوش مصنوعی دنیا تمرکز خود را بر نقش AI در جامعه قرار دهد. در حین اینکه ما به آینده نگاه می کنیم، لازم است که ذهنی باز و نقادانه به وجود آوریم تا در حین توسعه این تکنولوژی و استفاده از مزایا و فرصت های آن چالش هایی را که این تکنولوژی جدید با خود به وجود می آورد ببینیم.

آنچه که در دو دهه گذشته درباره توسعه قوانین مربوط به حریم شخصی اتفاق افتاد می تواند پیش نمایشی باشد از آنچه که درباره هوش مصنوعی در سال های آینده باید توقع داشته باشیم. در سال ۱۹۹۸ پیدا کردن یک وکیل تمام وقت در حوزه حریم شخصی کار بسیار مشکلی بود. این حوزه ای نو بود که بیشتر با ایجاد قوانین حریم شخصی دیجیتال، که شاید مهم ترین آنها دستور العمل محافظت از داده اتحادیه اروپا [۱] بود، شکل گرفت. دو سال بعد انجمن بین المللی خبرگان حریم شخصی (IAPP) به وجود آمد.

امروزه IAPP با بیش از ۲۰۰۰۰ عضو در ۸۳ کشور فعالیت می کند. جلسات این انجمن در مراکز رسمی بزرگ با هزاران نفر شرکت کننده تشکیل می شود. اعضا همواره بحث های زیادی برای انجام دادن دارند، از مسئولیت های شرکت های بزرگ گرفته تا بحث اخلاقیات و جمع آوری، استفاده و محافظت از اطلاعات مشتریان. وکلای حریم شخصی و آژانس های حفظ حریم شخصی در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت می کنند. موضوع حریم شخصی که دو دهه پیش در قانون ما وجود نداشت حالا به بخش مهمی از مسائل حقوقی زمان ما تبدیل شده است.

آینده درباره هوش مصنوعی برای ما چه سیاست ها و قوانینی ارمغان خواهد آورد؟ آیا مطالعه اخلاق به دلیل تاثیرات  هوش مصنوعی برای برنامه نویسان و محققان الزامی خواهد بود؟ ما مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد. آیا سوگندی همانند سوگند پزشکی(سوگند نامه بقراط) برای کدنویسان به وجود خواهد آمد؟ به نظر منطقی می رسد. همه با هم باید با متعهد بودن به مسئولیت های اجتماعیمان یاد بگیریم. نهایتاً سوال این نیست که کامپیوترها چه کاری می توانند انجام دهند، سوال این است کامپیوترها چه کاری را باید انجام دهند.

[۱] نویسنده در متن از عبارت European Community’s Data Protection Directive استفاده کرده است که به نظر می رسد اشتباه می باشد. با جستجویی در وب مشخص شد این قوانین مربوط به اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا می باشد. مشتاقانه اصلاحات شما را پذیرا هستیم.

این مطلب ترجمه ای آزاد از پیشگفتار اینجا می باشد. ما را با نظراتتان همراهی کنید. همچنین در مورد آینده بیشتر بخوانید.

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پست قبلی پست بعدی